Vinnarna – 2018 års Nacka Företagarträff!
Här presenterar vi stolt våra vinnare 2018:
Årets Nackaföretag 2018: Youth & Care
Motivering: Youth & Care väljer att se hela människan och dimensionera insatser efter dennes behov. Affärsidén bygger på att hjälpa människor med utmanande grundförutsättningar att lyckas. Det åstadkommer man genom att skapa en fungerande tillvaro där ett tryggt boende, en fungerande sysselsättning och en meningsfull fritid är viktiga ingredienser. Målet är att varje individ ska kunna leva sitt liv som man själv vill. Youth & Care är ett företag som i bred bemärkelse drivs av mänskligt engagemang där empati omvandlas till entreprenöriell kraft. Detta med stor framgång.
Årets Nackaprofil 2018: Marianne Wallberg – VD, Nacka Strandsmässan
Motivering: Hon är superentreprenören som med hjärta och hjärna satt Nacka på världskartan. Stockholm Beer & Whisky Festival har funnits i över 30 år och är numer inte bara en regional storhet utan också ett globalt begrepp. Därmed har NackaStrandsMässan blivit en mycket välkänd arena och en mötesplats för såväl svensk dryckesindustri som de internationellt största varumärkena.
Genom mässan driver dessutom Marianne ett ungdomsprojekt som hjälper ungdomar att få in en fot i yrkeslivet. Paletten är således fenomenalt
mångfacetterad och med stor frenesi fortsätter Marianne oförtrutet att
måla upp en framtid som berör och överraskar oss alla. En värdig vinnare av Årets Nackaprofil, med andra ord.
Årets Krog 2018: Grand Hotel Saltsjöbaden
Motivering: Med bra service och en härlig historisk miljö – adderat med hög klass och kvalitet på råvarorna – är årets krog ett självklart val för såväl lunch, brunch och middag, året om oavsett årstid. Ta vägen förbi och få dina förväntningar uppfyllda – för vi lovar, här är det riktigt gott att äta!
Årets Konferensanläggning 2018: Vår Gård Saltsjöbaden
Motivering: I vacker omgivning omsluten av Baggensfjärden, med en konstsamling i världsklass och med kvalitet ut i minsta detalj är årets vinnare en verkligt värdig sådan. En flerfaldigt belönad upplevelse som både engagerar, involverar och inspirerar och som gör ditt möte till det allra bästa. Människor i hela landet har en anledning att besöka Saltsjöbaden. En riktig stolthet för Nacka och ett föredöme för andra.
Årets Företagare i Nacka 2018: Mats Nilsson – ICA Maxi Nacka
Motivering: Mats har under många år byggt upp ICA Maxi i Nacka till att bli en egen destination och en av landets främsta livsmedelsbutiker. Hans vinnande satsningar på sin personal med fokus att se och hjälpa kunden har blivit ett gott exempel och referens för bra service.
Årets Utställare 2018: KockRocken
Motivering: För er intressanta presentation av företaget och för er monters trevliga utseende. Ni premieras med en fri utställarmonter på Nacka Företagarträff 2019.
Årets Nyföretagare 2018: Hoodifood AB med grundarna Gabriella och Johan Carlsson
Motivering: Nya företag som har mat och matlagning som sitt idékoncept blir fler och fler. Till glädje för oss konsumenter och med stora möjlighet för nya företag att visa upp sin särskilda profil! Årets Nyföretagare i Nacka fick egentligen idén redan för flera år sedan, men har nu landat i ett koncept som kan beskrivas som grannsamverkan, kvalitet, proffs och hemmafixare och delningsekonomi. Allt på en gång. För att citera från hemsidan för Årets Nyföretagare: ”Vi har kokat ihop proffskockar, hobbykockar, entreprenörer, IT-nördar, samt lite dramaten.”
Årets Unga Entreprenörer 2018:
“Att stödja, stimulera och uppmärksamma ungas entreprenörsförmåga, innovationer och projekt utförda av egen kraft i Nacka och Värmdö.”
Lucas Lavenius–Rubin (10 000 kr) – En ung entreprenör med stora planer på att utveckla sin biodling på Södra Stavsudda till en ny besöksdestination! Med biodling och honungsproduktion som grund, har Lucas utvecklat spännande idéer om att ta emot skolklasser, turister och till och med forskarbesök till sin biodling. Att Lucas även planerar att hyra ut bikupor till grannöarna för att stödja pollineringen i skärgården, är ytterligare ett tecken på hans miljömedvetenhet och entreprenöriella förmåga.
Carl-Johan Grenestedt (7 000 kr) – För en kreativ idé om hur ett innovativt återbruk av gamla maskindelar kan utvecklas till spännande inredningsdesign. Carl-Johans teknik-intresse är grunden till en affärsidé som med ett medvetet miljötänk verkligen ligger i tiden.
Sofia Burton, med flera (5 000 kr) – Stipendiaterna utvecklar den gamla idén om klädinsamling till en ny dimension. Med egentillverkade insamlingsbehållare, som dessutom är reklamplatser, kan affärsidén sammanfoga de goda syftena med kläd-insamling, återvinning och intressanta reklamytor för annonsörer som vill synas i ett humanitärt sammanhang.
Årets Miljönärer 2018:
’’Alla verksamheter, företag, organisationer och andra vars huvudverksamhet är att få allmänheten att laga, låna och återanvända kan tilldelas märkningen.’’
Björknäskyrkans loppis
Goodbike i Saltsjöbaden
Kitsch och Kuriosa i Ektorp
Kulans Antik i Saltsjö Boo
Lindra secondhandbutik i Sickla
Nacka byggnadsvård
Sportbytarna i Ektorp