Göran Adlén: Sälj mindre – älska mer
Göran intog scen med en stor karisma och det blev många skratt. Han gör en årlig trendrapport – den släpptes nu i förra veckan och han poängterade att det kommer ny forskning och en måste tänka om hela tiden.
Vad har då varit trendigast de senaste åren? HAT
Det finns tom en datingapp för Haters …
Vad handlade de populäraste böckerna om? Tarmbakterier och Panikångest
För 2019 gäller att det är otrendigt att vara trendig – det är de excentriska småföretagens renässans.
Vi äger inte våra varumärken. Det gör den pålästa kunden! Och du kan bara sälja med kunskap, med hjärtat och med passion.
2019 blir DIGILOG – Vi kan aldrig börja med tekniken, vi måste börja med människan och bry oss om användarna. Ställ er frågan: Hur mår era kunder och medarbeteare? Vi skrattar 30-40 ggr mindre än på 30-talet … Det gör 2000-talets viktigaste konkurrensmedel till KÄRLEK. Det är den största bristvaran vi har idag! Framgång är människor som möter människor. Människor vill bli sedda och allra helst älskade!
Göran pratade om Z-ismens läror
Vi tror att e-handlen tar över. Men Generation Z har inget tålamod – de vill ha det NU! Inte sedan när Postnord kan leverera … De kollar lagerstatus på nätet, sedan handlar de i fysiska butiker.
Men hur blir framtiden då? It´s going to be OK
92% av det vi oroar oss för blir aldrig av!
Göran presenterade sin Skit i det du-lista:
- Du behöver inte ha en massa mål i livet! Vi är en hel generation mål-fetischister. Det är prestationssamhällets baksida. Våra barn får inte beröm för att de är fantastiska personer utan för att de kan göra en prestation. Vi måste gå från ”hur har det gått” till ”hur har du mått”
- Du behöver inte hålla fast vid det du sagt! ÄNDRA DIG OFTA! Faktum är att du ska fråga dig ”Hur ändrar jag mig lite snabbare än andra?”
- Du behöver inte bygga något eget varumärke. The smart age – där har egot ingen plats.
Nyckelord Göran vill ge oss, så vi ska lyckas i Nacka:
TILLSAMMANS – dela med oss till varandra
ÖDMJUKHET – Viktigare än kunskap
BERÖM – 80% av allt beröm får vi före 3 års ålder
Hans uppmaning var: Bli den riktigt berömmande kommunen! Säg tack! Gör varandra bra! VÅGA se möjligheter.