Günther Mårder: Twista din affärsmodell – Bli en branschvinnare

David Eldh introducerade Günthers föreläsning med en lysande show på Didgeridoo. Sedan tog Günther med oss på en resa för att ta reda på hur vi kan twista affärsmodellen för att kunna komma ut som en vinnare.

Han började med att fråga oss ”Vad är en affär?” Förklaringen var ”Någon har ett problem och en annan har en problemlösnings-förmåga och en vilja att lösa problemet”.

Günther slog hål på myten att det är de fantastiska idéerna som skapar de stora förändringarna i samhället. Några lyckas såklart, men ännu fler misslyckas. Lägg inte för mycket tid på de okända, revolutionerande idéerna.

Idag är det en stor tävlan om arbetskraften och de smarta hjärnorna. Genom ett bra erbjudande och bra personalpolitik och ett högre syfte för vår verksamhet kan vi attrahera de riktigt skickliga människor. Men, om alla nu har samma tillgång till de smarta hjärnorna, hur kommer det sig att några skiljer ut sig?

Några exempel på de som lyckas är IKEA, Clas Ohlsson och H&M. Egentligen hur lätt som helst att kopiera företagsidén men svårt att lyckas om du inte får med dig företagskulturen. Vad gör DU för att skruva på din egen företagskultur för att nå bättre resultat?

Günthers gyllene tips: Höj priset

Många småföretagare säger att de har svårt att få tid till utveckling och kunderna – de är överbelamrade med arbete. Günthers gyllene tips är att höja priserna! Om du har väldigt mycket att göra är du väldigt efterfrågad. Det kan beror på att du levererar långt över det pris du tar mot dina kunder.

Höj priset med 20%! Det kanske blir så att 10% av dina kunder säger Hej då, men vilken frihet! Du får 10 % mindre jobb, men 20% mer betalt på de jobb du har! Kan du leverera den kvalitet som svarar upp mot det? Günther tipsar oss om att testa på en liten del av dina kunder, om det är möjligt. Testa och utvärdera.

Marknadsföring

Vissa företagare har blivit skickliga bara för att de är bra på marknadsföring. Ett exempel är Daniel Wellington som inom ramen av 4 år lyckades skapa ett bolag som omsatte 2 miljarder med 1 miljard i vinst! Han löste inga världsproblem – han hittade en billigt boett i Kina och kombinerade med ett billigt tygband. Anställde 10 personer som jobbade med marknadsföring och jobbade mot influencers. Alla som köpte klockan och taggade bilderna på sociala medier fick svar och uppmärksamhet! Kunderna blev sedda!

Behandla de kunder du har idag bäst! Det är inte nykundsbearbetningen som är viktig utan de kunder som du redan har. Det är inte när du skickar fakturan som affären är färdig, det är nu det börjar! Jobba på relationen, visa nyfikenhet. Vad kan jag hjälpa dig med mer?

Väx tillsammans med dina kunder!