Tack för i år!

Nacka Företagarträff 2020

Så många möten, samtal och skratt – årets Företagarträff överträffade våra förväntningar! Ett stort och varmt Tack till alla Partners, utställare, besökare och föreläsare!

Frukost och invigning

Anders Börjesson, Näringslivsdirektör Nacka kommun och Carl-Johan Eiderbrant, Företagarna Nacka Värmdö öppnar årets Företagarträff, hälsar välkomna till frukosten och välkomnar Amanda Thunberg, ordförande Företagarna Nacka Värmdö och Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande upp på scen.

Amanda tackar alla som kommit och Nacka kommun för ett fint samarbete under alla år.

Mats håller sitt invigningstal och pratar såklart om årets tema: Hållbarhet. Han säger att lönsamma företag och företagare är en stor del av att skapa en hållbar kommun. Vi är duktiga i Nacka kommun. Men något skaver. Varför är vi inte i topp längre i företagsklimatet? Mats efterlyser svar på vad det är. Dagen till ära ska han gå runt med en hållbar låda, där han tacksamt tar emot alla förslag och synpunkter på vad kommunen ska göra för åtgärder så vi hamnar i topp igen!

Arvid Axland: Jakten på känslan

Arvid talar, i ett proppfullt Snickeri, om att höja upplevelsen för lönsammare affärer. Hur transformerar du ditt varumärke från att handla om pris till att handla om upplevt värde?

Forskning säger att ju dyrare och svårare beslut, desto mer känslor verkar vi koppla in. Vi pratar mycket rationella beslut i marknadsföring – rabatter erbjudanden osv. Om vi istället kopplar på känslor får vi en långsiktigt högre lönsamhet.

Arvid har tagit fram 10 spelregler som hjälper dig att hitta känslan för ditt varumärke, där regel 10 är ”Skapa en arena för umgänge” (jippie säger vi bakom Företagarträffen). Han gav oss många bra tips till reglerna och i vanlig ordning fick han fler än undertecknad att gråta en skvätt! Och skratta rakt ut flera gånger. Arvid vet hur man lockar fram känslorna!

Exempel på Arvids regler

Regel 9: Se helheten ur mottagarens perspektiv

Sätt dig in i kundens upplevelse innan, under och efter upplevelsen.

Regel 8: Bygg personliga relationer

Gör mer än det förväntade. Var personlig. Idag kan du inte ens ringa till alla företag …

Regel 5: Ta grönt ansvar

Ta ansvar för hållbarhet. Involvera dina kunder. Exemplet som Arvid gav var Bygg-Ole som tog fram Kvitterholkarna – hur kan vi hjälpa våra fåglar att få plats när vi bygger så mycket?

1 av 2 köpare har stora förhoppningar om att det är företagen som kommer förändra världen – inte offentlig sektor.

Regel 1: Bygg varumärket inifrån

Det betyder mycket för kunden hur medarbetarna upplever sitt företag. Trivs de så syns det och de levererar mervärde till kunden.

Även du som egenföretagare behöver fundera på hur du ska må bra.

Costumers Will Never love the composite befors the employers so it first.

Affärsmingel

Efter Arvids föreläsning gav vi oss ut i mässhallen för att mingla och ”spela bingo”. Det var full fart på snacket och kontakterna direkt.

Eva Karlsson: Hållbart näringsliv för en hållbar värld

Eva berättade om hur Nackaföretaget Houdini Sportswear arbetat cirkulärt sedan 2001. De ser upp till naturen och försöker härma den – ett helt perfekt system som fungerar utan avfall. Allt blir en resurs till något annat.

Eva funderar på om vi har förlorat vårt sunda förnuft i business? De ifrågasätter sig själva kompromisslöst, sina medarbetare, forskare, branschen för att alltid förbättra. De gör vad de kan för att förändra en hel bransch.

Hon visade oss ett inspirerande sätt hur de vänt på synsättet och inte ser naturen som en resurs som vi kan konsumera den. De jobbar inte med de billigaste leverantörerna av bomull och tyg utan med de bästa leverantörerna som tillsammans med dem jobbar utifrån agenda 2030. Tillsammans med sina kunder förlänger de livslängden på plaggen. Kläderna säljs vidare second hand, kläderna lagas och de hyr ut plagg så du inte behöver köpa sådant du sällan använder.  I västvärlden använder vi ett plagg 7-10 ggr och resten av världen 140 ggr. Houdins plagg används 1287 ggr.

Vad är deras syfte? Reconnected to nature.

Öppet för besökare

Vid lunch öppnade Företagarträffen för besökare. Sorlet steg och glada miner blandades med koncentrerade blickar när tävlingar skulle vinnas och erbjudanden hittas.

Du hittar alla våra härliga bilder från träffen hittar här.

Entrepenadseminarier

Tillsammans med kommunen fördjupade vi oss i entreprenadupphandlingar – vad som är på gång på kort och lång sikt i Nacka kommun!

Kommunens inköpare, projektledare, chefer och förtroendevalda fanns på plats på Nacka Företagarträff hela dagen.

Günther Mårder: Hållbarhet som konkurrensfördel

Günther pratade om Hållbarhetsrapporten som Företagarna släppt. Han frågade sig om vi kommer kunna lämna ifrån oss en bättre värld till nästa generation såsom generationer före oss gjort?! Företagarnas vision är, förenklat, att vi vill skapa en planet och ett samhälle som är i bättre skick än den vi fick till oss.

Hur jobbar då småföretagare med hållbarhet? Rapporten visar att det är viktigare för grannens företag än för mitt.

Men, det finns en helt annan förväntansbild hos en kund 2020 än det var 2010. Vi måste ställa om!

Diskussionen om hållbarhet landar ofta inom miljö, men det finns fler aspekter att ta hänsyn till. Med anställda har du ett särskilt ansvar – de sociala dimensionerna. Hur säkerställer du att de anställda mår bra? Stressar mindre? 600 000 som är födda på 2000-talet ska ut på arbetsmarknaden nu. Lyssna på dem!

Hur kan du se vad du gör i relation till andra människor? Vi ska lyfta våra kunder till sitt bästa jag. Fråga dina medarbetare – de kommer tänka kreativt.

Det största tillväxthindret är kompetensbrist. Leta svar hos de som ska anställas. Vad behöver du erbjuda för att få medarbetarna med dig i ett högre syfte.

Som tack för sin medverkan fick Günther en check med 1000 kr som vi betalt in till UNDPR.

Prisutdelning Affärsmingel

Vi tjuvstartade prisutdelningen med att dela ut pris till de som vunnit i vårt Affärsmingel-bingo.

BILIA GROUP BMW bidrog med Första priset – Låna en BMW i3 över en helg
Vinnare var Susanne Larsson, Vår Gård och Mikael Pernstam från Bilia Group BMW delade ut priset till Susannes glada chef.

FRÅN SKEPPARHOLMEN NACKA kom Andra pris – En spavistelse för 2 personer
Priset gick till Deatrize Jolly-Holstad, Funkisgruppen.

VIKING LINE bidrog med det Tredje priset – En dagkonferens för 8 personer
Vinnare var Susanne Ernert, Profina

Handelsbankens pris – En inbjudan till Nacka Fredagsklubb, samt en goodiebag med utrustning för ett hållbart friluftsliv gick till två vinnare Marie Persell och Linda Höglund, Boo Energi.

ICA Maxis pris – En delikatesskorg från ICA Maxi Nacka gick till Camilla Borbolla, Profina-gruppen

Kvarnholmens pris – En stilig tygkasse med Kvarnholmen-motiv och en bok om Kvarnholmen gick till xxx

NACKASTRANDSMÄSSAN pris – 2 st biljetter till Stockholm Beer & Whiskey Festival 2020 gick till Kristian Säyrä, Boo Energi

Nacka Vatten & Avfalls pris – Mattias Klums ”Coffeetable-bok” om vatten och en fin vattentermos som det står ”Kranmärkt” på gick till Marian Nourzad, Funkisgruppen

Nacka Värmdö Postens pris – ett års prenumeration på NVP Plus  (NVPs digitala betaltjänst) gick till Richard Nortey, Handelsbanken

Gustav Stenbeck: Hållbra, hållbättre, hållbäst

Hållbar är inget ord Gustav gillar. Hållbar är inte bra, det antyder att vi är framme.

Gustav gav oss en övning som visar att vi är långt från framme:

Vad är viktigast för dig när du bor på hotell? Svaret: säng, läge, frulle. Men egentligen är ju rätt svar Hållbarhet.

Gustav, som jobbade som hållbarhetschef åt Petter Stordalen, bestämde sig för att ta bort Bacon från frukosten på comfort-hotellen. När kunderna protesterade fick de svaret: ”Det är dåligt för klimatet och det är dåligt för dig”. Efter 8 dagar var baconet tillbaka … Vi var inte redo.

Gustav säger att vi behöver addera ett P till den kända formeln PPP – vi behöver prata People Planet Profit Purpose.

Syfte är superviktigt! Gå från ”Kom med mig så ska vi göra världen lite mindre dålig” till ”Kom med mig så gör vi världen bättre!”

Trender inom hållbarhet

Gustav visade några trender inom hållbarhet.

Snart: Måste produkten vara ditt hållbarhetsbudskap.

T ex Pappersförpackning på flaska, som redan är på g. Det är ett Hydrofobiskt papper.

Snart: Jobbar vi med riktigt vass produktutveckling.

Hur länge duschar du? Frågade Gustav oss. Duschar du 12 minuter är du i genomsnittet – skala ner för att bli hållbättre.

Ett exempel på produktutveckling är duschar som återvinner och renar vattnet. Jämfört med ett dåligt exempel med duschhandtag som knappt blöter ner håret …

Du kan inte försämra produkten, kalla den hållbar och tro att produkten ska sälja. Morgondagens produkter måste både vara bättre och hållbättre.

Är den inte både och är det bara lat produktutveckling.

Snart: Äger vi inte det vi kan hyra.

Begreppet rikedom kommer att ändras, innan 2025, från ägande till tillgång. Consumption is broken.

Exempel: Netflix, Spotify, Hygglo, Hyber, Rent à husband osv

Snart: Är vi cirkulära.

Företaget bakom Lilla Åland gjorde en pall av spillmaterialet – Lilla Snåland. Sålde som smör i Småland.

Även Adidas gör sitt, med skor som tas fram av 12 återvunna Pet-flaskor.

Men hur pratar vi om vårt hållbarhetsarbete då?

Gustav plockade fram Fyrkantaren:

  • Green washing. De som gör lite och snackar mycket.
  • Green hush. De som gör mycket och snackar lite. (Råkorkat – Inget vet om vad du gör. Lite typiskt svenskar enligt Gustav).
  • Green trash – möjligtvis sämst.
  • Green cash. MAX hamburgare som exempel, som verkligen gör skillnad och samtidigt ser till att det är bra för affärerna.

Vad tar vi med oss? Gustav ville helst att det inte var #bacongate utan att ”Syfte är din bästa hållbarhet”.

Prisutdelningen

Efter en lång och härlig dag var det dags för AW och Prisutdelning med Vanessa Leporati som konferencier.

Vi i arrangörsgruppen vill verkligen tacka alla partners, utställare, talare och besökare för en fantastisk Företagarträff!

Vi ses nästa år!

Foto: Baltasar Aguirre och Stanislaw Meyer