THERESE GEDDA: The future of work

Therese Gedda: The future of work

THERESE GEDDA: The future of work

Therese talade om hur vi behöver designa en bättre arbetsmiljö för att inte tappa våra högpresterare. Det gamla sättet, med ”Vinst, Kund, Människor” funkar inte längre. Framtiden är att sätta människan först – har du nöjda medarbetare som älskar sitt jobb får du fenomenal kundservice och nöjda kunder. Då kommer vinsten på köpet!

Tyvärr kan du inte kopiera en företagskultur. Den måste vara äkta! Men i teorin är vi alla högpresterande, vi behöver bara rätt miljö och rätt attityd. Se till att ni alltid tränar på och mäter företagets kultur, med värdeorden i centrum om du vill behålla och attrahera högpresterande arbetskraft. Bonus och lön är förvisso viktigt, men det är inte vad som motiverar personer, efter en viss gräns.

Var en futuristisk ledare. Att jobba 9 till 5 kommer från industrialismen. FORD införde skiftarbete pga hårt jobb och så ser det inte ut idag. Ändå ska vi prestera på kontorstider som kanske inte passar oss.

Folk behöver få känna sig uppskattade på arbetet och jobba i ett team för något som är större än dem själva. Får dina medarbetare möjlighet att använda sina kunskaper varje dag? Att få se hur en gör skillnad på arbetet är en viktig motivation för många.

Självständighet – att få jobba var du vill, när du vill – är också en stor framgångsfaktor! Miljön vi befinner oss i har större påverkan på oss än vi kan tro. Och om du har en ändamålsdriven arbetsplats finns det ingenstans en lågpresterare kan gömma sig.

För att designa din företagskultur behöver du tänka på följande:

  • Var är du/dina medarbetare mest kreativa?
  • Vad gör du för att dagligen stärka dina högpresterare?
  • Hur utformar du en blomstrande företagskultur?

Kanske ska du mäta hur många High Fives ni delar ut istället för vinst?

Ett tips är att alltid ställa frågan: Hur kan jag hjälpa dig?